שיעורי בית: כלי לימוד הכרחי או בזבוז זמן?

השנה התחלנו את המסע שלנו במערכת החינוך, כשבוביק הבכור עלה לכיתה א׳. עם בטן מלאה מלכתחילה על המוסד הזה, שלא היטיב עימנו בזמנו ונראה שלא השתנה משמעותית לאורך השנים, הופתענו לגלות שלפחות ביטלו לנו את שיעורי הבית. כן, מה שהיה אחד המרכיבים הבסיסיים בלמידה שלנו כילדים, מפנה את מקומו לגישה חינוכית בריאה יותר, שדוגלת בעידוד חשיבה יצירתית ויצירת משמעות אצל הילד, ולא בשינון וספיגה של החומר הנלמד.

בקיץ האחרון הוציא משרד החינוך חוזר עם המלצה לביטול שיעורי הבית בבתי הספר היסודיים, ובמקרים בהם כן יוחלט לתת משימה בכתב לשעות אחר הצהריים, ניתנה הוראה להקפיד על היקף מצומצם ולא להעניש תלמידים שלא יבצעו את המשימות.

בית הספר של בוביק, שהוא בית ספר צומח שרק התחיל לפעול לפני שנה, מאמין בגישה הזו, שאין תועלת בשיעורי הבית, במיוחד לא בגילאים הצעירים. כך בוביק לומד את מה שהוא לומד בבית הספר, ובשעות אחר הצהריים הולך לחוגים, משחק עם חברים, קורא וחוקר דברים שמעניינים אותו.

דנית דברה, מנכ"לית עמותת שניר, גם היא באותה גישה: ״אנשי חינוך והורים לילדים עסוקים בשאלת שיעורי הבית: כן או לא? הרבה או מעט? והאם בכלל יש בהם תועלת? מהי המטרה מאחורי שיעורי הבית? האם נועדו להשלים חומר שלא נלמד בכיתה? או שהמטרה היא תרגול החומר הנלמד? ומה עם שיעורי בית שמעוררים חשיבה עצמאית? מעודדים סקרנות וחקר?

רבים מאנשי החינוך בישראל נושאים עיניהם למדינות סקנדינביה, שבהן בוטלו שיעורי הבית ויחד עם זאת ההישגים הלימודיים הם גבוהים במיוחד. עם זאת צריך לזכור, שתקציבי החינוך במדינות אלו גבוהים משלנו, מספר הילדים בכל כיתה קטן יותר והלמידה מתנהלת לרוב בקבוצות ולעיתים אף באופן פרטני".

אנשי חינוך אלו ויחד עימם מנהלי עמותות העוסקים בחינוך, הורים לילדים בבתי ספר ועוד, מאמינים שעיקר הלמידה צריכה להתקיים בבית הספר ויש לפתח שיטות הוראה, שמגיעות לכל ילד ומתאימות את אופן הלימוד לדרכי החשיבה הייחודיות לו. שעות אחר הצהריים טוב שיוקדשו לעידוד קריאה, שהרי השפה היא הבסיס לכל המקצועות, וכמובן לפיתוח מיומנויות חברתיות, ליציאה החוצה, לעיסוק בספורט ובפעילות קהילתית".

בעולם שלנו היום, חשוב לעודד את הילדים לחקור, לחשוב, לפתח את היצירתיות ולהתמקד בכל מה שיעלה את המוטיבציה של הילד ללמוד. ביטול שיעורי הבית הוא מבורך, כל עוד נבנות חלופות חינוכיות טובות בבתי הספר.

לדברי דנית דברה: "דיוק ההוראה כך שתהיה מותאמת לילדים ותתקיים בקבוצות קטנות ובאווירה לימודית תומכת ומעודדת, אשר תחזק בקרב הילדים את התבנית של רצוןהשקעההצלחה, שהיא כלי עבודה מצוין לחיים, הינה תכנית חינוכית שעמותות העוסקות בחינוך כבר החלו לעבוד על פיה".

צילום: עומר ארמוני

עד שיוחלט על ביטול שיעורי הבית במוסדות החינוך, ניתן להפוך את הכנת שיעורי הבית לאטרקטיבית יותר במספר דרכים, לדוגמא: עשו שימוש בשיעורי הבית על מנת ללמד את הילדים תכנון זמן, סדר וארגון שהם מתנות לחיים. פתרו תשבצים עם הילדים בסופי שבוע ולמדו אותם בכל פעם מילה אחת חדשה. שלבו הרבה הנאה והומור בזמן הלמידה בבית, והפכו זמן זה לזמן איכות משותף ונעים שמצפים לו. ואל תשכחו לשתף את המורים היכן היה לילדכם אתגר, מה לא הובן ואיך נכון להם ללמוד".

דנית דברה היא מנכ"לית עמותת שניר, עמותה הדואגת למתן הזדמנות שווה לחינוך בישראל למשפחות בעלות רקע סוציואקונומי נמוך, ומקדמת שוויון הזדמנויות בחינוך ותרבות, בקרב ילדים ממשפחות מעוטות יכולת.


הירשמי לניוזלטר שלנו, כדי לקבל את מיטב העדכונים של האתר:

יש מתנות חינם: כל הדוגמיות וערכות ההתנסות שיש – פוסט מתעדכן

לגו בזול: המדריך לרכישת צעצועים אונליין – פוסט מתעדכן

טיפ מס׳ 1: כך תקבלי מוצרי תינוקות בחינם – פוסט מתעדכן

אנחנו גם כאן, בעמוד הממליצות בפייסבוק!  

לא ניתן להגיב