מתמטיקה זה משחק ילדים/ פרופ' צביה מרקוביץ

מתמטיקה זה משחק ילדים/ פרופ' צביה מרקוביץ

"מתמטיקה, זה לא בשבילי!" "מתמטיקה זה המקצוע השנוא עלי". אמרות כאלה שכיחות בקרב תלמידים, ולא מעט מבוגרים יסכימו איתן. מדוע למתמטיקה תדמית שלילית? מה שבטוח שילדים צעירים לא פוחדים ממתמטיקה ולא שונאים מתמטיקה, להיפך. הם סקרנים ומתעניינים ועוסקים במתמטיקה כחלק מהיומיום. רובם יענו בשמחה על שאלות וימלאו בשמחה משימות הקשורות למתמטיקה. 

הרבה פעמים אנו, ההורים, מעבירים להם שלא במודע את הפחדים והחששות שלנו ובכך זורעים את הניצנים ליחס השלילי שמקצוע המתמטיקה זוכה לו. המתמטיקה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום של הילדים ובאמצעותה מתפתחת החשיבה הלוגית. מחקרים מראים כי ילדים צעירים מאוד כבר יכולים לבנות רעיונות מתמטיים, משום שהמוח מתפתח מאוד בגיל הרך,  ולכן התנסויות מוקדמות של ילדים חשובות מאוד להמשך דרכם.

כדי לעסוק עם הילדים הצעירים בפעילויות מתמטיות אפשר להשתמש ברעיונות פשוטים ובחומרים זמינים מסביבתנו. חשיפת הילדים למתמטיקה מגיל צעיר יזכה אותנו ברווח כפול– פיתוח החשיבה המתמטית–לוגית וזמן איכות משותף.

"אוף, אין לי כוח ללכת"

הדרך לאוטו או לגן עם הילדים מספקת לנו מגוון אפשרויות לחקור ולהפוך למעניינת יותר. אם נסתכל סביבנו נגלה שנוכל להשתמש בתמרורים, בצורת חלונות, במרצפות המדרכה ועוד, כדי ללמד על צורות ועל גופים. נסתכל על מספרי הבתים, נסתכל על המספרים המופיעים על המכוניות ונלמד על מספרים.  נחקור את מספרי הגלגלים בכלי הרכב ונשווה בין מספר הגלגלים של אופניים לעומת מספר הגלגלים של מכונית, נחשב כמה כלי רכב יכולים להיות לנו אם יש לנו נניח עשרה גלגלים. 

"אפשר כדורי שוקולד?"

כדורי שוקולד, כיף להכין אותם עם הילדים ועוד יותר כיף לאכול אותם. תוך כדי האכילה אפשר למנות אותם, לחשב את מספר הכדורים שאכלנו אתמול והיום יחד, לחלק בין הילדים, להסביר מהו חצי ולהשוות באיזו קערה יש יותר כדורים. 

"אני רוצה את זה" 

בכל קנייה בסופר או בקניון, אנו יכולים לחשוף את הילדים למספרים השונים שמופיעים על המוצרים, ולשוחח איתם על משמעותם. למשל מה משמעות המספר 1 המופיע על חבילת הקמח ומה המשמעות של המספר 500 המופיע על קופסת הקווקר. בנוסף, כדאי להתייחס למחירים המופיעים על המוצרים,  להכיר לילדים את המטבעות ואת שטרות הכסף ולדבר איתם על ערכם.  אפשר לשים לפני הילדים שבעה מטבעות של 1 ₪ בצד אחד ומטבע של 10 ₪ בצד השני ולשאול "איפה יש יותר כסף?", מה לדעתכם ילדים יגידו? האם יתייחסו לערך של הכסף או שיתייחסו למספר המטבעות? ואם נשאל אותם "במה אפשר לקנות יותר?", מה יגידו אז?

"רוצה לשחק איתי?"

אפשר להכין בקלות ובפשטות משחקים ולהתאימם לצורך העכשווי של ילדינו– למשל לגזור דף ל-16 מלבנים בגודל קלף, על שמונה קלפים נדביק מדבקות אחידות כשכמות המדבקות מתאימה למספרים 8-1. על הקלפים הנוספים נדביק אותן מדבקות, באותם מספרים, אבל בסידור שונה. בתחילה נבקש מהילדים ליצור התאמה בין הכמויות, אחר כך נשחק במשחק הזיכרון.

"רק עוד סיפור אחד ודי"

קריאת ספרי ילדים הוא דבר שבשגרה. לאחר שקראנו ספר מסוים מספר פעמים נוכל להשתמש בתמונות או בטקסט המופיעים בו כדי לעורר חשיבה מתמטית . למשל ב"אליעזר והגזר" של לוין קיפניס נוכל לספור את מספר הערוגות או את מספר הרגליים של המושכים בגזר, ב"מיץ פטל" של חיה שנהב נוכל לשאול שאלות הקשורות לתחושה מרחבית, לבקש מהילד/ה להתחבא מאחורי ספה ולאחר מכן להתחבא בעצמנו ולבחון מדוע את ההורה יראו בניגוד לילד, וב"הפתעה בבית" של יונה טפר נוכל ללמוד על תיבה, אליה נוכל לצרף גופים וצורות נוספות.

חשוב לזכור שילדים צעירים יכולים! הם יודעים מתמטיקה, עוסקים במתמטיקה ורוצים שיאתגרו אותם. חשוב לחשוף אותם למתמטיקה ולתת להם את ההזדמנויות המתאימות לעסוק בה ולהתפתח. הרעיונות שהובאו כאן הם רק דוגמאות, אני בטוחה שאתם ההורים תוכלו לפתח אותם ולהוסיף תכנים יצירתיים משלכם.

פרופ' צביה מרקוביץ מחברת הספר "חושבים מתמטיקה בגיל הרך" בהוצאת מכון מופ"ת, מומחית בתחום של מתמטיקה בגיל הרך ובבית הספר היסודי. עמדה בראשות הוועדה שכתבה את תוכנית הלימודים במתמטיקה של משרד החינוך לגן הילדים, וכיום היא חלק מסגל הפקולטה למדעים במכללת סמינר הקיבוצים בתחום החינוך המתמטי. 


קודי קופון סודיים לעשרות חנויות אונליין מחכים לך בערוץ הטלגרם ובקבוצת הוואטס אפ שלנו. ותוודאי שאת עוקבת אחרינו באינסטגרם , שם אנחנו מחלקים כרטיסים לאטרקציות במתנה ומוצרים.

(אין טלגרם? הצטרפי לניוזלטר שלנו ונשלח לך את כל הקודים למייל:

רוצה לבקש קופון לאתר כלשהו? כתבי בקבוצת הפייסבוק שלנו ונדאג לך.


חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב