״קייטנת אמא״: מראה

מתחילים את הפעילות מהשמעת השיר ״חבר בתוך ראי״. קישור לשיר ביוטיוב

חבר בתוך ראי/ מילים ולחן: דתיה בן דור

פעם אחת פגשתי
בראי חבר חדש,
ומה שאני לבשתי,
בדיוק גם הוא לבש.

אמרתי לו: "נדמה לי
שאתה מאוד דומה לי."
והוא אמר בדיוק אותו דבר,
בדיוק אותו דבר.
והוא אמר בדיוק אותו דבר,
בדיוק אותו דבר.

אני אליו חייכתי – והוא אותו דבר.
ברוך הבא ברכתי – והוא אותו דבר.
פה גדול פתחתי – והוא אותו דבר.
נבהלתי וברחתי – והוא אותו דבר.

אמרתי לו…

עמדתי על ברך – והוא אותו דבר.
וחזרתי את כל הדרך – והוא אותו דבר.
כמו כדור קפצתי – והוא אותו דבר.
בצחוק גדול פרצתי – והוא אותו דבר.

אמרתי לו…

על רגל אחת עמדתי – והוא אותו דבר.
ריקוד נחמד רקדתי – והוא אותו דבר.
מחאתי לו כפיים – והוא אותו דבר.
עצמתי שתי עיניים –
(אני לא יודע אם גם הוא עצם,
כי לא ראיתי שום דבר.)

תוכן: 

המראה היא חפץ עם משטח פנים חלק שהנוף שמולה משתקף בה.

המראה עשויה מזכוכית ומאחוריה יש שכבה דקה של מתכת, שמאפשרת את ההשתקפות. 

למה משמשת מראה? 

השימוש הנפוץ הוא שיקוף דמות האדם המתבונן בה, למטרת בחינת המראה וההופעה. בנוסף המראה היא חפץ עם ערך עיצובי ואומנותי.

כמו כן, המראה היא כלי חשוב בעבודתם של רופאי שיניים, מאפרים, ספרים ועוד.

המראה מאפשרת לנו לראות את החפצים שיש מאחורינו. למשל כשנוהגים באוטו – אמא מסתכלת למראות ורואה מה קורה מאחורה.

גם בצמתים וביציאה מהחניון יש מראות על מנת שנוכל לראות את כל כלי הרכב באיזור.

ישנן מראות גם במשקפות וטלסקופים, בקליידסקופ, ובמכשירים מדעיים שונים. 

בעבר המראות שימשו למטרת איתות למרחקים ותקשורת עם אנשים בטווח הראייה של השתקפות האור מהמראה. גם כיום יש שימוש במראות למטרות צבאיות.

הסטוריה:

בעבר, לפני המצאת המראה, אנשים נהגו למלא צלוחיות כהות בנוזל מיוחד על מנת לראות את השתקפותם. בשנת 1835 המציאו את מראת הזכוכית-כסף המוכרת לנו כיום.

נושאים לשיחה עם הילדים:

1. באיזה סיפורי ילדים יש מראות?

אליסה בארץ הפלאות, שלגייה.

ניתן להקריא את סיפור השלגייה ולדבר על תפקיד המראה בסיפור.

2. מה עושים עם מראה? – מסתרקים, מתלבשים, עושים פרצופים, שוטפים פנים, מצחצחים שיניים.

3. איפה יש מראות סביבנו?

בבית, במכונית, בצומת – יש מראה קמורה כדי לראות את כל המרחב. אצל הספר. אצל רופא השיניים יש מראה קטנה שהוא מכניס לפה של המטופל.

4. איפה עוד אנחנו יכולים לראות השתקפות? 

בשלולית, כלי מטבח מאלומיניום.

פעילויות סביב נושא המראה:

מסתכלים במראה ומציירים דיוקן עצמי

השלמת ציור בעזרת מראה – נותנים לילד דף עם ציור של חצי פרפר או חצי סימטרי אחר. שואלים: בתמונה רואים חצי פרפר. איך נוכל לראות פרפר שלם?

מצמידים את קצה הציור למראה ורואים בה את הציור השלם. שואלים: מה עשתה המראה? המראה שיקפה את חצי הציור, שהוא סימטרי, וככה קיבלנו ציור שלם.

להציג בפנטומימה מול המראה.

להסתכל במראה ולראות חפצים שנמצאים מאחורי הגב. 

בהתאם לגיל הילד ניתן להרחיב ולספר על מראות קמורות וקעורות. 

לילדים שכבר יודעים לקרוא ניתן להראות שהכיתובים במראה יוצאים הפוכים.

חוזרים על המושגים החדשים שלמדנו:

מראה, סימטריה, השתקפות, מראה קעורה , מראה קמורה

קישורים להרחבה בנושא המראות: 

המראה בספרות הילדים – מתוך אתר משרד החינוך.

לפעילויות יצירה עם מראות היכנסו ללוח הפינטרסט – ״קייטנת אמא – מראה״.

לכתבות נוספות בנושא ״60 יום של קייטנת אמא״, לחצו כאן.


רגע, אולי פספסת כאן משהו חשוב –

דברים בחינם והגרלות בפוסט הבא: יש מתנות חינם: כל הדוגמיות וערכות ההתנסות שיש

עקבי אחרינו באינסטגרם ותוכלי להשתתף מדי שבוע בהגרלות של ערכות טיפוח, מוצרי תינוקות, ספרים ועוד.

חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב